آیین تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش رفسنجان برگزار شد
- شناسه خبر: 2559
- تاریخ و زمان ارسال: 27 مرداد 1404 ساعت 0:27
- نویسنده: سید مصطفی حسینی

توسعه مدارس فنی و کاردانش مأموریت جدی وزارت آموزش و پرورش است
در این آئین که با حضور معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، فرماندار رفسنجان و سایر مسئولین برگزار شد، ابوالحسن خسروشاهی، معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، آموزش و پرورش را در دولت جدید مورد توجه جدی مسئولان دانست و گفت:
«آموزش و پرورش در دوران جدید و در دولت جناب آقای پزشکیان مورد توجه مسئولین ارشد نظام قرار گرفته است. شاید سالها دغدغه همه ما این بود چرا آموزش و پرورش اولویت دولتها نیست؛ امروز هم خواسته حضرت آقا که در ۲۷ اردیبهشت در دیدار با معلمین سراسر کشور داشتند، تشکر از نگاه ویژه رئیسجمهور محترم به مجموعه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت بود. در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و برنامه هفتم توسعه نیز توجه ویژهای به آموزش و پرورش و رشتههای فنی و مهارتی شده است.»
او با اشاره به غیبت حسین شفیعی در جلسه، افزود: «جا داشت در این مراسم در خدمت جناب شفیعی هم بودیم؛ حالا بنا به دلایلی صلاح ندانستند، نمیدانم. مشارکتجویی، بهرهوری منابع و شعار مدرسه برفراز، رویکرد آموزش و پرورش استان و مدیرکل محترم، جناب آقای مهندس فرحبخش است. رویکرد آموزش و پرورش در دولت جدید رویکردی تربیتی است و مدرسه برفراز قرار است همان مدرسه الگوی سند تحول بنیادین باشد.»
معاون متوسطه اداره کل ادامه داد: «شعار وزارت آموزش و پرورش “برای ایران، برای مدرسه” است. هر کاری ما قرار است برای ایران انجام بدهیم، باید از مدرسه شروع کنیم. اگر امنیت پایدار میخواهیم، اگر توسعه پایدار میخواهیم، اگر نظام اجتماعی و اخلاقی و فرهنگیمان بخواهد توسعه پیدا کند، باید به آموزش و پرورش توجه کنیم. اما سوال این است: آیا مدارس ما امروز الگوی سند تحول بنیادین هستند یا خیر؟»
او تأکید کرد: «برای رسیدن به مدرسه تراز، نخست باید تحول ایجاد کنیم؛ تحول در شرایط مدارس، تحول در نوع نگاه و حتی در شرایط ذهنی. یکی از مشکلات جدی ما چسبندگی یادگیری است؛ یعنی ذهن به دانستههای ۱۰ یا ۲۰ سال پیش وابسته میماند و بهسختی تغییر میکند. اگر میخواهیم مدارس را متحول کنیم، باید شرایط اکنون را به چالش بکشیم.»
خسروشاهی افزود: «اگر یک هرم را در نظر بگیریم، سه وجه آن را فضا و تجهیزات، خانوادهها و معلمان و دانشآموزان، و وجه سوم را محتوا و اسناد بالادستی تشکیل میدهد. محور تعامل این سه وجه، مدیر مدرسه است. همانطور که در کشور بیشترین مأموریت برای نیروی انتظامی تعریف شده، در آموزش و پرورش بیشترین حساسیت و مسئولیت بر عهده مدیر مدرسه است. بنابراین اگر بخواهیم مدارس به تراز سند تحول بنیادین برسند، ابتدا باید کیفیت مدیریت آموزشگاهی ارتقا یابد.»
او با اشاره به تغییر نسلها گفت: «گام دوم شناسایی نسل است. امروز از نسل زد عبور کردهایم و به نسل آلفا وارد میشویم؛ متولدین ۲۰۱۰ به بعد که اکنون در متوسطه اول هستند و خواستههایشان با نسل قبل متفاوت است. برای برنامهریزی درست باید ویژگیها و شخصیت این نسل را بهخوبی بشناسیم.»
خسروشاهی با تامید بر این نکته که، گام سوم، برنامهریزی است، عنوان کرد: «اهداف باید متناسب با سند تحول بنیادین باشد که رویکردی تربیتمحور دارد. عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت زمانی محقق میشود که مدارس به مدرسه تراز سند تحول تبدیل شوند. این یعنی حرکت از حافظهمحوری به آموزشمحوری و استفاده از روشهای نوین یادگیری.»
او توضیح داد: «در مدرسه تراز، معلم تنها منبع دانش نیست؛ بلکه ما از هم میآموزیم، به هم میآموزیم و با هم یاد میگیریم. یاد دادن دشوار است، اما باید راههای نوین یادگیری را جستوجو کرد. در همین راستا، معاونت متوسطه شعار “با هم آموختن، به هم آموختن و از هم یادگرفتن” را مطرح کرده است. همچنین بحث سفر یادگیری مطرح است: سنجش نوین، فناوری نوین و روشهای نوین.»
خسروشاهی توسعه مدارس فنی و کاردانش را مأموریت جدی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: «به دستور مقام معظم رهبری و در چارچوب برنامه هفتم توسعه، باید مدارس فنی و کاردانش توسعه یابند که نیازمند تجهیزات و امکانات است. در این مسیر، مقایسه مدارس شهرستانها یا مناطق مختلف کار درستی نیست، زیرا فرهنگها و ابزارهای در اختیار متفاوت است.»
او در پایان با تکریم خدمات حسین شفیعی و معرفی محمود آخوندی گفت: «امروز گرد هم آمدهایم تا از خدمات چند ساله برادر عزیزمان، جناب آقای شفیعی، تقدیر کنیم. ایشان انسانی اخلاقمدار و پرتلاش بودند. همچنین از معارفه جناب دکتر آخوندی، برادر شهید و از خانواده ایثارگران، استقبال میکنیم و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم. در اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیرکل یک نقطه صفر تعریف کرده است؛ یک سال پس از آغاز مسئولیت، کارنامه مدیران در حوزه آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و مالی بررسی میشود. موفقیت تنها در سایه اتحاد و همدلی حاصل میشود و هر کسی که مسئول میشود باید پاسخگو باشد. انشاءالله آقای آخوندی با توجه به بندهای حکم، به جوانان و بانوان فرصت دهد و از ظرفیت همه نیروها برای به حرکت درآوردن چرخ آموزش و پرورش بهره ببرد.»
نزدیک به ۶۰ درصد فضاهای آموزشی رفسنجان تخریبی است
در ادامه شریف، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش رفسنجان در این مراسم با اشاره به غیبت آقای شفیعی به دلیل کسالت، گفت: «شایسته بود مدیر سابق گزارشی از تلاشهای چند ساله خود ارائه میکردند اما امیدواریم آقای آخوندی در مسئولیت جدید موفق باشند.»
او کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی را دو معضل اساسی آموزش و پرورش شهرستان برشمرد و افزود: «نزدیک به ۶۰ درصد فضاهای آموزشی رفسنجان تخریبی است و این وضعیت ایمنی مدارس را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است.»
به گفته وی، هماکنون حدود ۱۲ هزار مترمربع فضای آموزشی در دست احداث و برنامهریزی است که یکی از پروژهها تا مهرماه افتتاح خواهد شد. شریف همچنین از اختصاص ۳۶ تا ۳۷ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته برای تجهیز و بازسازی مدارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با حمایت فرمانداری و کمیته برنامهریزی، روند توسعه و نوسازی مدارس سرعت گیرد.







